Tarinamme

Sampo on Suomen johtava tulitikkubrändi, jonka tarina alkoi vuonna 1933. Nimi juontuu Kalevalassa kuvatusta sammosta, tuosta ihmeellisestä myllystä, joka jauhoi jauhoja, suolaa ja rikkauksia.

A painting depicting a city street scene with a vintage steam-powered fire engine spraying water, buildings in the background, and smoke in the sky.

1831

Keksittiin tulitikut, jotka syttyivät raapaisemalla tikunpäätä mitä tahansa pintaa vasten. Vaarana oli kuitenkin tahaton syttyminen, ja lisäksi syttyvä tikunpää sisälsi myrkyllisiä ainesosia.

A black and white portrait of a young man with dark, wavy hair, wearing a dark coat over a light shirt with a collar, standing indoors near a wall.

1844

Ruotsalainen professori Gustav Eric Pasch kehitti tulitikkurasian kylkeen raapaisupinnan.


Black and white portrait of a man with glasses, a beard, and a mustache, wearing a suit and bow tie.

1865

Ruotsalainen insinööri Alexander Lagerman kehitti automaattisen laitteiston tulitikkujen valmistamiseksi, ja siirryttiin käsityöstä teolliseen tuotantoon. Tulitikkujen menestystarina alkoi Jönköpingissä sijaitsevasta tehtaasta.

A vintage matchbox featuring a black background with the word 'SAMPO' in bold red and white letters across the center. The box has Finnish text and illustrations of dragons and decorative elements.

1933

Ensimmäiset “Trustivapaat Sampo-tikut” valmistettiin Tuusulan Jokelassa.


Black and white photo of women working on a factory assembly line with machinery and conveyor belts.

1972

Ruotsalainen Svenska Tändsticks AB (Swedish Match) tuli Sampo-tuotemerkin ja Jokelan tulitikkutehtaan osaomistajaksi.

Map of Scandinavia showing Norway, Sweden, Finland, Denmark, and surrounding seas with a compass rose.

1981

Suomalaisten tulitikkujen valmistus Jokelassa päättyi, ja tuotanto siirtyi Ruotsiin.



Two boxes, one large orange and blue with a graphic of a bearded man hammering, and a smaller blue box with the word 'SAMPO' and a lightning bolt graphic.

2018

Sampo-tuotemerkin rekisteröinnistä oli kulunut 85 vuotta. Brändiuudistuksen myötä tuotteille luotiin moderni, retrohenkinen ilme perinteitä kunnioittaen.